TIEDOTE 5.10.2011, julkaisuvapaa heti

Pro Hanhikivi jatkaa työtään

Pro Hanhikivi paheksuu Fennovoiman aikomusta rakentaa ydinvoimala Pyhäjoen Hanhikivenniemelle. Päätös on suuressa ristiriidassa alueen luontoarvojen kanssa ja osoittaa Fennovoimalta valitettavaa välinpitämättömyyttä paitsi ympäristöasioita, myös EU-lainsäädäntöä kohtaan. Ydinvoimahanke kestää heikosti kriittistä tarkastelua myös selvityksissä toistuvasti ilmenevien puutteiden ja Fennovoimalta puuttuvan korkea-aktiivisen ydinjätteen loppusijoitusratkaisun vuoksi.

Fennovoiman sijoituspaikkavalinta tietää työtä sekä Pro Hanhikivelle että yhtiölle itselleen.
- Olimme varautuneet tähän vaihtoehtoon, joten työ jatkuu. Hankkeessa ilmenneet direktiivirikkomukset on viety EU:n vetoomusvaliokuntaan ja komission käsiteltäviksi jo vuonna 2009. Nyt kun päätökset kansallisella tasolla on tehty, asioiden käsittely EU:ssa jatkuu.

Pro Hanhikivi muistuttaa, että direktiivien määritelmät suojeltavista kohteista tulee huomioida erityisesti tarkemmassa kaavoituksessa.
- Yleis- ja asemakaavat on hyväksytty Pyhäjoen ja Raahen valtuustoissa vuosi sitten ja odotamme niistä hallinto-oikeuden päätöstä. Mikäli kaavoja ei palauteta uudelleen valmisteltaviksi, ne menevät seuraavaksi korkeimman hallinto-oikeuden käsiteltäviksi, kertoo Helena Maijala.

- Siihen voimme olla tyytyväisiä, että Pro Hanhikivellä on takanaan vahva tukijoukko, ihmisiä kaikilta aloilta. Joukko on korkeimman hallinto-oikeuden maakuntakaavapäätöksen jälkeen vain kasvanut.

Lisätiedot:
Pro Hanhikivi ry:n pj. Helena Maijala, p. 040 7069 567
Pro Hanhikivi ry:n varapj. Hanna Halmeenpää, p. 050 5644 122 (Tavoitettavissa klo 14.15 alkaen)